Tuesday, September 20, 2011

al-Quran Itu Benar

Assalamualaikum w.b.t

Kenape baru entri kali neh nak tambah w.b.t kat heading ye Cik Fara ? Ade perubahan , bagus2 . Tapi takpe lah , next time I'll just keep it that way okay :) Agak2 ape yang aku nak cerita neh ye . Tak pernah2 entri aku masuk bab keagamaan , tetiba kali neh ade pulak . Takpe lah , neh sekadar nak berkongsi je ape yang aku tahu . Tak baik kedekut ilmu neh . 

Selalu kan kita dengar "Berpeganglah pada al-Quran dan as-Sunnah , nescaya kamu tidak akan sesat" Okay , sebagai Muslim , supposedly macam tuh pon . Setiap benda yang tertulis dalam al-Quran tuh benar belaka . Termasuklah satu benda yang aku ade bace dalam buku kawan aku neh . Tajuk buku tuh Misteri Aneh dan Ganjil Bukti Keagungan Allah . Tapi buku tuh memang perihal agama . Benda yang aku bace hari tuh its about WTC tower kat America yang runtuh tuh . 

That tragedy happened on 11 September 2001 and WTC mempunyai sebanyak 110 tingkat . Ayat yang menyatakan tentang kejadian neh ada dalam surah al-Taubah . So , macam mane kaitannye neh ? Fakta dia lebih kurang sama macam tarikh kejadian keruntuhan tuh . 

Ayat berkenaan adalah ayat ke 110 dari surah tersebut which is sama dengan bilangan tingkat WTC . Juzuk yang ke-11 pulak adalah tarikh kejadian pada 11 hb . al-Taubah adalah surah yg ke-9 di mana kejadian tuh berlaku pada bulan 9 atau September . Whereas huruf terakhir dalam ayat tuh pulak adalah yg ke 2001 dan kejadian tuh berlaku masa tahun 2001 . 
Amazing right ? 

Perbandingan dia boleh dianggap tepat tapi sejauh mana maksud Allah s.w.t dalam ayat neh tidaklah kita ketahui . Cuma disebabkan ade persamaan fakta and makna ayat , so bolehla kita jadikan iktibar okay ? 

Kejadian tuh actually telah menimbulkan syak wasangka orang2 yang dalam hati dia memang penuh dengan sangka buruk terhadap orang Islam , semuanya dianggap musuh (Militan) . Samalah dan tepatlah macam mana yang Allah dah sebut dalam ayat 110 surah al-Taubah :

"Bangunan2 yang mereka dirikan itu sentiasa menjadi pangkal keraguan dalam hati mereka , kecuali bila hati mereka itu telah hancur dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana"

Demikian maksud ayat tersebut :)
Thanks for reading and I'am glad for sharing . 

:wrote by FARA:

4 comments:

dhiera zainudin said...

nice sharing..thanx~

FARA said...

no problem dhiera (:

Unknown said...

pegang 5 perkara... :)

FARA said...

yahh , for sure zuan . i know that 5 things . Thanks :)