Monday, October 31, 2011

Waktu-waktu Mustajab Berdoa

Assalamualaikum w.b.t

Dalam kehidupan seharian memang kita berdoa, tak kiralah mana-mana agama pun berdoa tapi mengikut cara agama yang mereka anuti. Dalam agama Islam, kita tidak semestinya boleh berdoa waktu solat sahaja kan? Bila-bila masa pun boleh tapi biarlah tempat nye bertepatan. Tak kan lah sampai dah dalam tandas pun still nak tadah tangan kan? Melampau lah tuh. Lainlah sebelum dan selepas keluar tandas. That makes sense.

So hari neh I would like to share with you guys tentang waktu-waktu mustajab berdoa in which pada waktu-waktu tersebut your prayers are most likely to be answered. Ada 9 waktu-waktu tertentu dia tapi hari neh aku share 5 je dulu. Another 4 aku akan update besok. Here we go : 

1. Anas bin Malik meriwayatkan bahawa Rsulullah s.a.w bersabda : "Doa antara azan dan iqamat tidak akan ditolak"

2. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : "Aku dilarang membaca al-Quran ketika sujud dan rukuk. Waktu yang paling dekat antara hamba dengan TuhanNya adalah ketika sujud, maka perbanyakkanlah doa ketika bersujud. (Nak berdoa masa sujud tak semestinya masa solat sunat hajat, masa solat 5 waktu yang biasa kita buat tuh pun boleh iaitu pada sujud terakhir)

3. Ata bin Abi Rabbah berkata : "Telah sampai padaku bahawa Rasulullah bersabda: "Sesiapa yang membaca Yassin pada permulaan hari, maka segala hajatnya akan dipenuhi. (Permulaan hari di sini adalah pada waktu solat subuh)

4. Ubaidah bin As-Shamit berkata bahawa Rasulullah bersabda : " Sesiapa yang bangun pada malam hari dan berdoa, doanya akan dimakbulkan. Apabila beliau berwudhu' (dan mengerjakan solat malam) solatnya akan diterima Allah."

5. Hadis daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda : "Doa seseorang itu akan dikabulkan selagi dia tidak terburu-buru menyebabkan dia berkata : "Aku berdoa tetapi tidak dimakbulkan."






That's all for tonight. Thanks for reading (:
: wrote by FARA :

8 comments:

Unknown said...

nice entry..banyak tak tau psl doa ni.. :)

FARA said...

Now dah tahu (:

kina_agogo said...

thanxx for the sharing...
jum amalkan =)

FARA said...

No problem, Jum amalkan selalu okay :)

budak penjara said...

dpt gak ai ni ilmu berdoa

FARA said...

Yup, tataw jadi taw kan :)

ME CTCT said...

terima kasih lg..hihi..nice lesson frenz...kena banyakkan berdoa neh :)

FARA said...

Not a problem. Yup, banyakkan lah. Jangan lupa kat yang atas tuh (: